Oorzaak Afriqiyah 771 crash te Tripoli

Thursday 13th May, 2010

Ruben van Assouw, de enige overlevende van het fatale vliegtuigongeluk gisteren, weet nog niet dat zijn broer Enzo en zijn ouders het niet haalden. Geen enkel andere inzittende van de vlucht 8U 771 trouwens.

Zoals bij elke vliegtuigcrash wordt mateloos gespeculeerd over de oorzaak van deze ramp. Heeft weinig zin, want uiterst zelden heeft een vliegtuigongeluk slechts één oorzaak. Een crash is vooral te wijten aan een spijtige, toevallige combinatie van verschillende abnormale factoren. Normaal gezien ook bij dit ongeval. Dit kan in principe zeer snel uitgeklaard worden door een analyse van de zwarte dozen. Op voorwaarde natuurlijk dat de Libische autoriteiten meewerken.

Maar knelt daar een schoentje? We mogen nu toch al nuchter vaststellen dat er van Libische kant qua openheid en communicatie over dit ongeval nogal terughoudend wordt opgetreden. Als op een vliegtuig 104 personen inschepen, dan kent de (Libische) luchtvaartmaatschappij de namen van zijn passagiers. Ook de douanediensten in het land van vertrek registreren paspoortgegevens voor het inchecken. Op 24 uur tijd kan elkeen van ons, al is het op bord en lei, zeker deze namen overschrijven. Waar wachten ze in Libië dan op? Wat is er dan zo moeilijk?

Het is toch niet waar dat.. stel dat.. doofpot..nee, spaar ons daar van! Maar is het u ook opgevallen dat uit Libië slechts twee items werden doorgestraald? Natuurlijk het wonder dat Ruben van Ashout het haalde en met de beste zorgen omringd wordt in een ziekenhuis in Tripoli. Het andere mediaverslag waren de beelden van de plaats van de ramp, met onmiddellijk in de eerste officiële reacties de uitdrukkelijke vermelding dat een terroristische aanslag zeker uitgesloten kan worden.

‘Een aanslag, zeker niet..!’ wordt door de Libische autoriteiten meteen de wereld ingestuurd. Van waar deze informatie zonder enige vorm van verificatie?
Laat ons dus hopen dat het hier om een ongeluk gaat, een ‘ongeluk’ in de zuiverste zin van het woord. Maar stel dat.. het is toch niet waar dat.. een aanslag. Waarom dan?
Wel, als het dan – suggestief – dan toch om een aanslag zou gaan, dan krijgt u hier een mogelijk motief in Twitter-stijl :

1988 : Lockerbie, aanslag Boeing 747 Panam.
1992 : Laatste dagen ambtstermijn G. Bush sr. 1992, aanval op Irak, revanche & afscheidscadeau @Saddam.
2001 : Levenslang in UK voor dader Panam-aanslag Abdel Basset al-Megrahi
2009 : Abdel Basset al-Megrahi krijgt onder voorwendsel kanker vrijgeleide naar thuisland. Onderhandelingen olv. Khadafi jr. Vermoedelijk olie-deal. Met toestel van Afriqiyah Airways naar Tripoli, waar hem heroïsche ontvangst wacht zeer tegen zin van UK & US (vb link)
2010 : begin april, Abdel Basset al-Megrahi ‘is stervende’ volgens Libië
2010 : 11 mei, laatste werkdag & ambtstermijn uittredende Britse regering.. hopelijk is er niks van aan maar.. 6u na middernacht @ Tripoli : revanche & afscheidscadeau van MI5 ism CIA @ Khadafi sr. & jr. ?!

Advertisements

Comments are closed.

%d bloggers like this: