Nieuwe ster voor Wim?

Monday 1st February, 2010

Wim Vandamme kookt voortaan in Anderlecht

Vandamme kwam voor het laatst in het nieuws toen de Ostend Queen  in het Oostendse Kursaal failliet ging. Mark RendersVandamme kwam voor het laatst in het nieuws toen de Ostend Queen in het Oostendse Kursaal failliet ging. Mark Renders

© Mark Renders

//

ZEEBRUGGE/OOSTENDE – De Zeebrugse chef-kok Wim Vandamme verlaat West-Vlaanderen. Na de sluiting van Maison Vandamme en het faillissement van de Ostend Queen, neemt Vandamme een nieuwe start in La Grande Ecluse, in Anderlecht.

Volgende donderdag opent Zeebruggenaar Wim Vandamme zijn nieuwe restaurant La Grande Ecluse in Anderlecht. Daarmee komt voor de topchef een einde aan een jaar in de absolute anonimiteit.

Vandamme kwam voor het laatst in het nieuws toen de Ostend Queen in het Oostendse Kursaal failliet werd verklaard. Het restaurant was in handen van Vandamme en zijn zakenpartner Marc De Vooght van Flanders Catering. De chef-kok had grootste plannen en had voordien nog een resem andere overnames gedaan, maar dat eindigde dus op een pijnlijk faillissement.

Nieuwe kans

‘Ik heb tijd nodig gehad om die klap te verwerken, daarom heb ik me ook een jaar rustig gehouden’, zegt Vandamme. ‘Maar nu kijk ik enorm uit naar de nieuwe kans bij La Grande Ecluse. Ik keer er terug naar wat ik het best kan: achter het fornuis staan. De laatste jaren deed ik dat niet vaak meer, omdat ik er geen tijd meer voor had.’

Het nieuwe restaurant is gevestigd in een opmerkelijk gebouw. ‘Het gaat om het sluisgebouw van Anderlecht. De Zenne loopt er Brussel binnen’, zegt Vandamme. ‘Het gebouw dateert uit de 19de eeuw. Het is beschermd als monument. Nu is het helemaal opgeknapt. Er is plaats voor honderd mensen.’

Michelinster

Alle voorbereidingen voor de opening volgende week zijn ondertussen getroffen. ‘We hebben al een pre-opening gedaan en er komen al af en toe mensen eten voor de lunch’, zegt Vandamme.

Op de menukaart staan veel klassiekers van in de tijd van de Maison Vandamme. Dat was het restaurant dat Vandamme aan de Kustlaan openhield van 1989 tot 2007. De kok veroverde ermee een Michelinster op amper 26-jarige leeftijd.

‘Ik heb een moeilijke periode achter de rug, maar nu ben ik er weer klaar voor’, zegt Vandamme. ‘Het kriebelt om weer elke dag in de keuken te staan.’

Bron: http://www.nieuwsblad.be

Leave a Reply

