We pinken een traantje weg …

Tuesday 28th October, 2008

‘Het is mooi geweest’

Horeca-uitbater René Depreytere stopt na 42jaar

© Peter Maenhoudt

OOSTENDE – René Depreytere is als mede-uitbater van het bekende Zeezotje een begrip in het Oostends horecagebeuren. De voormalige uitbater van onder meer de legendarische Sloopy houdt er vandaag na 42 jaar mee op. 

Het Zeezotje aan het Vissersplein is een van de populairste horecazaken in Oostende. Daar zorgde René Depreytere (58) samen met mede-uitbater Enrico Ricciolini voor. Beide mannen hebben in het Oostends horecagebeuren ruim hun sporen verdiend, maar voor René komt daar vandaag een einde aan en staat hij voor de laatste maal achter de bar. 

Al op jonge leeftijd zette hij zijn eerste stappen in het plaatselijke uitgaansleven. ‘Mijn broer Luc baatte destijds in dancing uit in Laken, ‘De Sunset’, vertelt René Depreytere. ‘Elke zondag mocht ik er aan de kassa zitten om de ticketjes te controleren. Het was mijn eerste speelse kennismaking met het uitgaansleven, zeg maar. Toen mijn ouders naar Oostende verhuisden, ruilde Luc De Sunset in voor de klassieke dancings de Versailles en de Bamba op de dijk. Ik was zestien toen Luc me vroeg of ik geen zin had om bij hem te komen werken. Ik heb niet lang getwijfeld. De Bamba veranderde toen ook van naam en werd de Pascha’, aldus René. 

Het betekende voor hem het begin van een indrukwekkende carrière. ‘De Sloopy was de volgende stap. Luc en ik hebben die zaak in de Langestraat in 1968 geopend. Het bleek onmiddellijk een schot in de roos. Er stond soms meer volk buiten te wachten dan er binnen kon’, vertelt René. 

Daarna ging hij in zee met Enrico Ricciolini. ‘In het plaatselijke uitgaansleven was de Targas in de Langestraat destijds een begrip’, zegt René. ‘Enrico Ricciolini was er de uitbater van en ik kwam er regelmatig over de vloer. We konden het goed met elkaar vinden en wilden samenwerken. Enrico en ik hebben toen samen het Zeezotje geopend, met het bekende resultaat. We wilden beiden geen nachtzaak meer uitbaten. Met het Zeezotje namen we een dagzaak over en kregen er een nachtzaak als cadeau bij, want iedereen weet dat we niet bijster vroeg sluiten. Het is mooi geweest’, besluit René.

Leave a Reply

